inPZU jak FinTech – sztuczna inteligencja pomaga w weryfikacji tożsamości klientów

Z początkiem tego roku TFI PZU wprowadziło nową metodę identyfikacji tożsamości klientów w serwisie inPZU – wideoweryfikację.

Wideoweryfikacja to szybka, wygodna i bezpieczna metoda weryfikacji tożsamości online, coraz częściej stosowana w sektorze usług finansowych, w tym przez banki oraz towarzystwa funduszy inwestycyjnych, oparta o rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.

Jak to działa na inPZU?

Sam proces otwarcia portfela inwestycyjnego na inPZU nie uległ zmianie. Klient tak jak do tej pory wybiera fundusze, określa kwotę oraz wypełnia formularz danych osobowych. Następnie przenoszony jest do właściwego procesu wideoweryfikacji, który może przeprowadzić na komputerze lub telefonie. W pierwszym kroku klient wykonuje zdjęcia dowodu osobistego, następnie zdjęcie twarzy, które zostaje poddane analizie biometrycznej i porównaniu z wizerunkiem twarzy z dowodu. Ostatni krok to zabezpieczanie się przed kradzieżą tożsamości (tzw. anti spoofing) – użytkownik wykonuje prostą czynność przed kamerą. O wyniku wideoweryfikacji klient informowany jest za pomocą komunikatu na ekranie oraz w wiadomości SMS i email.

– Od strony klienta proces jest niezwykle prosty. Nie zajmuje dłużej niż 5-7 minut, a wszystko, czego potrzeba to kamera internetowa w komputerze lub telefonie komórkowym, połączenie z Internetem oraz dowód osobisty – mówi Michał Staszkiewicz, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży w TFI PZU SA.

Jednocześnie w TFI PZU wideoweryfikacja przeprowadzana jest przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa i wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii. System wdrożony w serwisie inPZU, oprócz analizy danych zawartych w dokumencie tożsamości, bazuje na sztucznej inteligencji oraz analizie biometrycznej wizerunku twarzy klienta. Dodatkowo dowody osobiste weryfikowane są w Systemie Dokumentów Zastrzeżonych.

Jak zapowiada Robert Kujawa, odpowiedzialny za serwis inPZU, to nie koniec planów rozwojowych. – Wdrożenie wideoweryfikacji to nie nasze ostatnie słowo na temat identyfikacji klienta. Analizujemy kolejne innowacyjne metody, aby dać klientom alternatywę i jeszcze bardziej wzmocnić aspekt bezpieczeństwa oraz jakość obsługi naszych klientów.