Sztuczna inteligencja IBM w Muzeum Narodowym we Wrocławiu

IBM oraz Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej, oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu, ogłosiły uruchomienie projektu CoArt, wykorzystującego sztuczną inteligencję IBM Watson Assistant i publiczną chmurę IBM Cloud, umożliwiając zwiedzającym interakcję z obrazem „Raj” Michaela Willmanna, który jest częścią wystawy czasowej „Willmann. Opus Magnum” liczącej ponad sto dzieł sztuki.

Do końca trwania wystawy, czyli do 26 kwietnia 2020 r., zwiedzający mogą skorzystać ze smartfonu z zestawem słuchawkowym, na którym znajduje się aplikacja CoArt. Dzięki aplikacji wykorzystującej takie rozwiązanie, jak IBM Watson Assistant, mogą oni zadawać pytania dotyczące obrazu i otrzymywać natychmiastowe odpowiedzi w języku polskim. Muzeum we Wrocławiu jest zaledwie jednym z kilku na świecie, w którym wykorzystano aplikację dostępu do sztuki, opierającej się na sztucznej inteligencji IBM Watson.

– Sztuka jest zjawiskiem społecznym i relacyjnym – dotyczy interakcji między artystą i odbiorcą. To swoisty dialog, wymiana doświadczeń, uczuć, wiedzy czy myśli – mówi Jarosław Szymczuk, dyrektor generalny IBM Polska i Kraje Bałtyckie. – Taka relacja może być kompletna, atrakcyjna, autentyczna i satysfakcjonująca, w sytuacji, gdy odbiorca w pełni rozumie kontekst i znaczenie danego dzieła. Dzięki IBM Watson, możemy przekazać taką informację w sposób interaktywny i przybliżać Polakom sztukę.

Projekt Coart jest zwieńczeniem trwającej ponad rok współpracy zespołu IBM Services ze specjalistami i historykami sztuki Muzeum Narodowego we Wrocławiu oraz wykładowcami i studentami wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zespół IBM Services był odpowiedzialny za budowę rozwiązania, utrzymanie i rozwój aplikacji w chmurze IBM, i we współpracy z wrocławskim Client Innovation Center, szkolenie Watsona w zakresie udzielania odpowiedzi na pytania w języku polskim.

Uruchomienie projektu zostało poprzedzone wielomiesięcznymi testami jakościowymi prowadzonymi przez zespoły projektowe IBM i Muzeum Narodowego. Pierwszym krokiem projektu było zbudowania bazy wiedzy o obrazie, zawierającej intencje pytających. W kolejnym etapie baza wiedzy została wykorzystana do treningu sztucznej inteligencji IBM Watson pod kątem uzyskanie najlepszych odpowiedzi na zadawane pytania. Rozwiązanie zostało zaprojektowane w taki sposób, aby po uruchomieniu produkcyjnym możliwe było jego „douczanie”. Dzięki wykorzystaniu chmury IBM Cloud do przechowywania tysięcy danych tworzących bazę wiedzy, możliwe stało się ciągłe podnoszenie jakości oraz dokładności odpowiedzi udzielanych zwiedzającym.

Fot. materiały Muzeum Narodowego we Wrocławiu, fot. Magdalena Wyłupek