Orange Polska otwiera swoją sieć mobilną dla operatorów wirtualnych

Orange wprowadził do swojej oferty hurtowej usługi dla MVNO. Dla operatorów – zwłaszcza małych i średnich – to szansa, by budować własne oferty konwergentne poprzez łączenie usług stacjonarnych z mobilnymi. Z kolei dla Orange Polska, rozwój współpracy międzyoperatorskiej pozwala jeszcze efektywniej wykorzystywać potencjał infrastruktury. To ważny filar realizowanej od ubiegłego roku strategii .Grow.

Lokalni dostawcy usług internetowych coraz częściej chcą próbować swoich sił na rynku telefonii komórkowej. Dotychczas współpraca z dużymi operatorami wymagała jednak często sporych nakładów finansowych i czasochłonnego wdrożenia. Orange przygotował dla swoich hurtowych klientów model MVNO, który umożliwia proste rozpoczęcie działalności mobilnej. Oferta operatora to komplet rozwiązań potrzebnych do szybkiego zbudowania wirtualnej sieci: bezpośredni dostęp do infrastruktury mobilnej Orange oraz intuicyjna platforma do zarządzania usługami i obsługi klienta.

Operator komórkowy w 2 tygodnie? To możliwe.

– Prezentując naszą strategię .Grow, zapowiedzieliśmy nowe otwarcie na rynek hurtowy, również w części mobilnej, by mocniej wykorzystać potencjał naszej sieci. Dziś jesteśmy gotowi z ofertą dla wirtualnych operatorów. To najprostszy i najbardziej przyjazny model MVNO na rynku – mówi Maciej Nowohoński, członek zarządu Orange ds. rynku hurtowego. – Operator otrzymuje bezpośredni dostęp do naszej infrastruktury radiowej i szkieletowej przez platformę do zarządzania swoją siecią komórkową, a także karty SIM. Pozwala to m.in. przyspieszyć uruchomienie sprzedaży jego usług mobilnych.

Możliwość jak najszybszego udostępnienia usług jest jednym z najważniejszych elementów budowania przewagi konkurencyjnej. W ciągu 2 tygodni od podpisania umowy Orange przekazuje MVNO gotowe do aktywacji karty SIM oraz skonfigurowaną do jego potrzeb platformę MVNE (Mobile Virtual Network Enabler) do zarządzania usługami.

Od tego momentu operator może świadczyć usługi mobilne, wykorzystując zasięg i infrastrukturę sieci Orange. Według najnowszego raportu Opensignal to najlepsza sieć mobilna w Polsce. Orange zwycięża w 5 z 15 badanych kategorii, w tym m.in.: szybkości pobierania i wysyłania danych, Internetu dla graczy oraz jakości sieci core. W kolejnych 5 kategoriach zajmuje pierwsze miejsce ex aequo z innymi operatorami. Ponad 12000 stacji bazowych sprawia, że w zasięgu LTE znajdują się praktycznie wszyscy Polacy (99,98 proc.). 6,5 mln osób w wielu miastach w kraju jest także w zasięgu sieci 5G, oferowanej na częstotliwości 2100 MHz.

Bezpłatny dostęp do platformy MVNE

Sercem wirtualnej sieci jest platforma, za pomocą której operator zarządza procesami oraz prowadzi obsługę klienta. Orange udostępnia ją za darmo. Dzięki temu ISP nie musi korzystać z płatnych usług firm posiadających tego typu rozwiązania informatyczne. Nie ponosi też kosztów stworzenia własnego systemu.

Dostęp do platformy możliwy jest za pomocą intuicyjnego GUI z poziomu przeglądarki internetowej lub poprzez API bezpośrednio w środowisku operatora MVNO (np. CRM). Rozwiązanie posiada funkcje niezbędne do prowadzenia wirtualnej sieci. Pozwala m.in. na aktywowanie kart SIM, zarządzanie usługami dodatkowymi dla abonentów oraz dostęp do bilingów klientów.

– Nasza platforma to jeden z najprostszych w obsłudze i najbezpieczniejszych systemów MVNE na rynku. Jej funkcjonalność jest optymalnie dopasowana do potrzeb wirtualnych operatorów – podkreśla Nikodem Wołynko, Kierownik Projektu w Wydziale Hurtowych Usług Mobilnych Orange. – Dzięki zastosowaniu wyłącznie niezbędnych i faktycznie używanych przy zarządzaniu wirtualną siecią funkcji, korzystanie z narzędzia nie wymaga czasochłonnego wdrożenia. Intuicyjny interfejs pozwala na rozpoczęcie efektywnej pracy na platformie od razu po jej uruchomieniu. Operator nie musi mieć doświadczenia w obsłudze CRM-ów. Jeśli pracuje na komputerze, bez problemu obsłuży też platformę – wyjaśnia.

Elastyczne modele współpracy

Operator może wybrać najkorzystniejszy dla siebie model współpracy, uzależniony od sposobu rozliczeń. Orange oferuje dwa rozwiązania.

Pierwsze – pakietowe – polega na zakupie w cenie hurtowej abonamentów komórkowych i późniejszej ich odsprzedaży. Do wyboru jest kilka planów telefonicznych – z nielimitowanymi rozmowami, SMS-ami i MMS-ami – oraz internetowych. Duży wybór opcji oraz dostęp do 5G w standardzie pozwala wirtualnemu operatorowi na zbudowanie atrakcyjnej oferty detalicznej i dostosowanie jej do potrzeb swoich klientów.

Drugi sposób rozliczeń – PAYG (pay as you go) – skierowany jest przede wszystkim do operatorów, którzy mają już doświadczenie na rynku mobilnym i znają potrzeby swoich klientów. Opłaty pobierane są wyłącznie za aktywne karty SIM i faktyczne jednostkowe zużycie każdej usługi (np. transmisji danych liczonej w GB, usług głosowych za minutę połączenia oraz SMS i MMS za sztukę).

Sposób rozliczenia z Orange nie determinuje jednak kształtu oferty detalicznej wirtualnego operatora. Rozliczając się z Orange w modelu PAYG, MVNO może oferować swoim indywidualnym klientom abonamenty.

– Zdajemy sobie sprawę, że wdrażając nowe usługi, nie każdy operator może dokładnie oszacować potencjalne zainteresowanie nimi swoich klientów. Dlatego, niezależnie od sposobu rozliczenia, rozpoczynając współpracę z Orange, nie musi deklarować minimalnej liczby aktywnych klientów – dodaje Nikodem Wołynko. – Rozliczamy się tylko za aktywne karty SIM, trzymając oczywiście kciuki, by było ich jak najwięcej.

Usługi mobilne na sieci Orange – jakość, bezpieczeństwo i biznesowy komfort

Oferta Orange pozwala na świadczenie usług mobilnych niezależnie od możliwości technicznych operatora. Całą infrastrukturę – sieć radiową i szkieletową, a wraz z nimi doskonały zasięg i parametry techniczne – oraz elementy składowe (m.in. karty SIM) zapewnia Orange. MVNO od początku może zatem skoncentrować się na aktywności marketingowo-sprzedażowej i obsłudze swoich klientów.

Usługa MVNO od Orange to bezpieczne rozwiązanie, budowane zgodnie z certyfikatem ISO 27001 i przy wsparciu technicznym CERT Orange Polska, który na bieżąco monitoruje działanie wirtualnej sieci. Platforma posiada także najnowocześniejsze zabezpieczenia w zakresie ochrony danych osobowych klientów.

Orange zadbał dodatkowo o biznesowy komfort operatora. Przed podpisaniem umowy ma on możliwość przetestowania rozwiązania. W ramach 14-dniowego okresu próbnego otrzymuje indywidualny dostęp do platformy MVNE oraz testowe karty SIM. Może więc sprawdzić, jak usługa Orange działa w praktyce, jak aktywowane są karty i w jaki sposób zarządza się usługami na platformie.

Przepis na rozwój – konwergencja

Z punktu widzenia lokalnego operatora jednym z kluczowych elementów biznesu jest lojalizacja klientów. Jak pokazuje doświadczenie, klienci indywidualni korzystający z ofert łączonych rzadziej rezygnują z usług operatora. Są też bardziej skłonni do ich polecania niż klienci korzystający z ofert poza pakietami. Oferta dla MVNO od Orange pozwala te trendy wykorzystać małym i średnim operatorom.

Usługa jest już dostępna, szczegóły znajdują się na stronie: www.hurt-orange.pl