Od początku pandemii liczba zagrożeń cybernetycznych wzrosła aż o 81 proc.

Według organizacji Identity Theft Resource Center (ITRC) liczba publicznie zgłoszonych naruszeń danych do października tego roku przekroczyła już całkowity wynik z 2020 r., co oznacza, że obecny rok jest rekordowy. Nic nie wskazuje też, by zagrożenia dla cyberbezpieczeństwa w przedsiębiorstwie spowalniały, ponieważ poziom zaawansowania, częstotliwość i konsekwencje cyberataków wciąż ewoluują i rosną – mówi Leszek Szczęch, Account Executive, Colt Technology Services.

Leszek Szczęch, Account Executive, Colt Technology Services

Gartner przewiduje, że 60 proc. wszystkich firm na świecie wdroży SD-WAN do 2024 r. Colt specjalizuje się w tych rozwiązaniach – z Państwa doświadczeń, jakie są największe wyzwania, jeżeli chodzi o tę technologię? W jakim kierunku zmierza ta technologia?

Zgadza się! A to oznacza migrację do chmury i potrzebę znalezienia odpowiedniego rozwiązania sieci rozległej (SD-WAN) definiowanej programowo, aby wesprzeć ich szybko rozwijający się biznes. Dotyczy to zwłaszcza przedsiębiorstw, które szybko się rozwijają i muszą pozostać dynamiczne, aby nadążyć za stale zmieniającym się światem. Firmy muszą bezproblemowo wdrażać nowe technologie, aby zachować konkurencyjność i oferować doskonałe user experience. Może to być trudne i kosztowne w przypadku, gdy klienci operują na starszej infrastrukturze WAN.

Mówiąc o SD-WAN, myślimy o wielu jednoczesnych połączeniach i równoważeniu obciążenia lub zapewniania, by aplikacja była w stanie szybko przełączać się z jednego połączenia na drugie. Mocno wierzę, że przyjęcie SD-WAN wymaga zmiany podejścia i nowego sposobu myślenia o usługach łączności. Większość przedsiębiorstw po wdrożeniu SD-WAN odnotowuje 95-proc. redukcję liczby zgłaszanych problemów. To jest rzeczywistość i widzę to dzisiaj u naszych klientów. Z powodu kryzysu związanego z COVID-19 miliony pracowników pracują w domu, dlatego dostawcy usług szukają sposobów na oferowanie bezpieczniejszych, łatwiejszych w zarządzaniu usług dla osób pracujących zdalnie. SD-WAN może stać się główną technologią, która umożliwia przedsiębiorstwom sprawniejszą pracę z domu (WFH) i pracę z dowolnego miejsca (WFA). Firmy, które korzystają z wielostanowiskowej sieci SD-WAN, chcą, aby pracownicy, którzy obecnie pracują w domu, mieli dobre doświadczenie w korzystaniu z VPN. Może to wymagać od nich pewnych innowacji, aby takie środowisko było efektywne kosztowo. Problemy z kosztami, złożonością i interoperacyjnością istniejących komponentów sieci to niektóre ze słabych stron SD-WAN, które organizacje muszą wziąć pod uwagę. Myślę, że największym wyzwaniem SD-WAN jest pokazanie klientom wartości zarządzania wydajnością sieci hybrydowej w sieciach MPLS, SD-WAN i VPN. SD-WAN jest pozycjonowana jako pojedyncza usługa, ale w rzeczywistości mieści się w wielu domenach sieciowych. Korzyścią płynące ze stosowania SD-WAN jako sieci warstwowej jest jej elastyczność w łączeniu przepustowości i optymalizacji tras sieciowych, ale maskuje największe wyzwanie, jakim jest zarządzanie wydajnością w wielu sieciach transportowych (w tym sieciach innych firm). Kiedy używasz SD-WAN w wielu technologiach, nawet u dostawców zewnętrznych, utrzymanie jednolitego SLA staje się bardzo problematyczne. SD-WAN to pojedyncza usługa, która korzysta z różnych technologii, co oznacza różne grupy robocze. Możliwość koordynowania i automatyzacji weryfikacji nowych usług może stanowić problem podczas pracy z odseparowanymi systemami. W tym przypadku celem jest możliwość automatyzacji i zdalnego rozwiązywania problemów, unikając kosztów związanych z niepotrzebnymi kosztami utrzymania. Myślę, że to jest największe wyzwanie związane z wdrożeniem SD-WAN.

Colt nawiązał ostatnio kilka głośnych partnerstw, jeżeli chodzi o rozwiązania chmurowe. Czy może Pan powiedzieć, jakie nowe rozwiązania w tych obszarach wprowadzacie? Które zaliczyłby Pan jako najbardziej przełomowe?

Ponieważ zasięg, gęstość i innowacyjność IQ Network stanowią podstawę strategii Colt, nasz zespół wykorzystuje tę technologię zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie, aby zmienić procesy z ręcznych na automatyczne, a tym samym uwolnić jak najwięcej zasobów. Chodzi o to, aby zastąpić rozmowy na poziomie taktycznym opracowywaniem całej strategii. Dlatego nasz zespół odchodzi od koncentracji na własnej „niszy” i kładzie nacisk na tworzenie strategicznych sojuszy – nawiązaliśmy wiele silnych partnerstw z kluczowymi graczami na rynku.

Niedawno ogłosiliśmy chociażby zawarcie umowy partnerskiej z Axians, centrum doskonalenia kompetencji w zakresie SD WAN i sieci nowej generacji, aby wzmocnić obecną ofertę SD WAN Colt i zwiększyć nasz potencjalny rynek w Europie. Partnerstwo, w ramach którego Axians zostanie dodane do ekosystemu Partner Hub Colt, da klientom korporacyjnym rozszerzone, wiodące na rynku rozwiązania SD WAN, wraz z komercyjną elastycznością wspartą dwoma oddzielnymi umowami o świadczenie usług zarządzanych, w połączeniu z jednym modelem operacyjnym.

Dzięki sile cyfrowego ekosystemu nasz sektor był w stanie przenieść sieci, które kiedyś były obsługiwane głównie z dużych budynków sieciowych, do obsługi środowiska pracy zdalnej. Ta szybka transformacja, choć w większości skuteczna, doprowadziła również do większych zagrożeń, takich jak kwestia zabezpieczenia nowego profilu sieciowego. Na razie jednak to, co mnie intryguje i interesuje to wyciągnięcie wniosków z zeszłego roku i wykorzystanie ich do optymalizacji naszej organizacji, aby pomóc naszym klientom w realizacji zadań w nadchodzącym roku. Będziemy musieli zastanowić się nad częścią naszej działalności dotyczącą infrastruktury. Zachowanie konkurencyjności staje się coraz ważniejsze, a technologie takie jak 5G i przetwarzanie brzegowe będą miały do odegrania rolę w nowym krajobrazie sieciowym. Wcześniej grupowaliśmy biurowce z własną siecią w centra miejskiej infrastruktury łączności, ale sposób działania musiał się zmienić, ponieważ obecnie siła robocza staje się coraz mocniej rozproszona, bardziej niż kiedykolwiek – musimy więc odpowiednio zaplanować i dostosować nasze działania. Wiemy również, że SD-WAN będzie odgrywać ogromną rolę w sieci o nowym profilu, podobnie jak optymalizacja obsługi naszych klientów i nasze fundamenty pod przyszły zrównoważony rozwój. Jako firma, teraz bardziej niż kiedykolwiek, musimy myśleć o przyszłości – nie tylko w kontekście łączności sieciowej – ale także ochrony środowiska. Colt, kierowany przez Keri Gilder, od dawna znany jest jako innowator w branży — będąc jednym z pierwszych, którzy zastosowali technologie sieci definiowanej programowo (SDN) i programowej sieci rozległej (SD-WAN) z bardzo elastycznym biznesplanem.

Jedną z głównych potrzeb dzisiejszych przedsiębiorstw jest bezpieczeństwo. Jakie kwestie związane z bezpieczeństwem najczęściej zgłaszają partnerzy Colt? Jakie są technologiczne trendy w tym obszarze?

Od początku pandemii liczba zagrożeń cybernetycznych wzrosła aż o 81 proc. Według organizacji Identity Theft Resource Center (ITRC) liczba publicznie zgłoszonych naruszeń danych do października tego roku przekroczyła już całkowity wynik z 2020 r., co oznacza, że obecny rok jest rekordowy. Nic nie wskazuje też, by zagrożenia dla cyberbezpieczeństwa w przedsiębiorstwie spowalniały, ponieważ poziom zaawansowania, częstotliwość i konsekwencje cyberataków wciąż ewoluują i rosną. W 2021 r. mieliśmy do czynienia z wieloma zagrożeniami bezpieczeństwa cybernetycznego, które albo pojawiły się w wyniku pandemii, albo zostały przez nią zaostrzone. Prawdą jest również, że Covid-19 spowodował, że wiele firm zmieniło sposób pracy i przeszło na rozwiązania oparte na chmurze. Podobnie jak w przypadku pracy zdalnej, przejście do chmury może przynieść bardzo duże korzyści – jednak przeprowadzenie tego zbyt szybko, nie poświęcając czasu na dopracowanie szczegółów, może narazić przedsiębiorstwa na cyberataki.

Firmy muszą zabezpieczyć swoje aktywa i upewnić się, że ich pracownicy są zawsze gotowi do reagowania na atak cybernetyczny, jeśli chcą bezpiecznie iść naprzód i uniknąć strat spowodowanych działaniem cyberprzestępców. Ogólnie rzecz biorąc, w miarę upływu czasu zagrożenia cyberbezpieczeństwa stają się coraz bardziej złożone, ponieważ atakujący działają coraz sprytniej. Nadszedł więc czas na wdrożenie środków zapobiegawczych i zagwarantowanie ochrony przed tego rodzaju atakami.

Colt prowadzi obecnie wiele projektów – nad jakimi innowacyjnymi rozwiązaniami pracuje?

W 2021 r. globalny rynek telekomunikacyjny kontynuuje transformację i stanowi podstawę współdzielonej i wzajemnie połączonej gospodarki cyfrowej. Ta ewolucja jest napędzana przez ciągłe innowacje i rozwój technologiczny związany z 5G, AI, M2M, Big Data Analytics, Cloud Computing i rozszerzającym się Internetem rzeczy. Branża ze wszystkich sił stara się nadążyć za tymi szybkimi zmianami. 5G wzbudziło duże zainteresowanie branży IT i szerszej społeczności ze względu na potencjał zwiększania możliwości rozwoju związanego z IoT, w tym komunikacji M2M, rzeczywistości wirtualnej i sztucznej inteligencji. W Colt intensywnie inwestujemy w technologię, aby napędzać innowacje, w tym technologie takie jak blockchain i sztuczna inteligencja. Jesteśmy liderami w zakresie interoperacyjności sieci dzięki naszym inicjatywom z partnerami, takimi jak Oracle, IBM, Microsoft, Google, Equinix – współpraca pozwalająca skumulować wzajemne doświadczenie przekłada się na ofertę najlepszej w swojej klasie obsługi klienta i szybką dostawę usług.

Kryzys wywołany przez COVID-10 zmusił nas do przemyślenia naszego modelu biznesowego i naszej strategii. Przyspieszył również innowacje w technologiach takich jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, automatyzacja, cyfryzacja i Internet rzeczy. Pandemia wymusiła radykalne zmiany zarówno na poziomie zawodowym, jak i osobistym, stwarzając ogromne wyzwania dla organizacji, które w bardzo krótkim czasie musiały się dostosować do tej sytuacji. Przedsiębiorstwa z różnych sektorów dostrzegają obecnie potrzebę wykorzystania danych i konieczności cyfrowego kontaktu z klientami, partnerami i pracownikami w celu poprawy swojej przewagi konkurencyjnej, produktywności i rentowności. Przenoszą dane do chmury. Aby wykorzystać wszystkie możliwości chmury, potrzebna jest łączność. Jest to kluczowy czynnik umożliwiający transformację cyfrową. W Colt budujemy sieć, której podstawą jest elastyczność – zaprojektowaną tak, by można było ją łatwo dostosowywać. Istnieje biznesowe zapotrzebowanie na szerokopasmowe łącza, istnieje zapotrzebowanie na elastyczność i istnieje potrzeba zmiany środowiska pracy. Przedsiębiorstwa zmuszone zostały do wypełnienia pustki spowodowanej koniecznością zachowania społecznego dystansu, musiały umożliwić kontakt i znaleźć sposób na utrzymanie działalności. Konieczność zwrócenia się w stronę technologii cyfrowej było sygnałem alarmowym dla firm, aby przyspieszyć transformację cyfrową w celu zwiększenia odporności na kryzys. W obliczu wyzwań związanych z COVID-19 strategie cyfrowe stały się jeszcze ważniejszymi narzędziami w modelach handlowych i biznesowych. Taka jest nasza dzisiejsza rzeczywistość.

Innowacyjność wymaga zatrudniania najlepszych specjalistów, a głośno jest o ich braku na rynku pracy w branży ICT. Jak to wygląda w Colt – jak radzicie sobie na tym konkurencyjnym rynku, co jest najtrudniejsze?

Jako dostawca usług sieciowych, Colt chce wprowadzić nowe standardy. Chcemy stworzyć kulturę, w której każdy może prosperować i mieć równe szanse na rozwój i postęp. Chcemy osiągnąć większą różnorodność w naszych globalnych zespołach, abyśmy umożliwiając spojrzenie z różnych perspektyw, mogli czerpać z jak najszerszej puli talentów. Innowacje zawsze wymagały utalentowanych ludzi i wyjątkowej indywidualności. My zachęcamy wręcz naszych klientów do bardziej wymagających oczekiwań, ponieważ wiemy, że sobie z tym poradzimy. Colt jest uznanym innowatorem i pionierem w zakresie sieci definiowanych programowo (SDN) i wirtualizacji funkcji sieciowych (NFV). Swoją reputację zbudowaliśmy na stawianiu klientów na pierwszym miejscu, a dziś naszymi klientami są organizacje intensywnie korzystające z danych, które swoje siedziby mają w ponad 210 miastach w prawie 30 krajach.

Skupiamy się na kliencie i pomagamy mu osiągać więcej dzięki inteligentnej Colt IQ Network, ale prawdziwą różnicę stanowią nasi ludzie – dynamiczna i zróżnicowana mieszanka lokalnych ekspertów, którzy pasjonują się tym, co robimy. Bycie zorientowanym na klienta oznacza, że rekrutujemy najlepszych ludzi do ich obsługi. Nasi pracownicy to specjaliści posiadający wiedzę o lokalnej specyfice, którzy wspierają klientów w 16 językach w całej Europie, Azji i Ameryce Północnej. Mamy kulturę, w której klient jest na pierwszym miejscu i lubimy myśleć, że jako firma jesteśmy wystarczająco duzi, aby mieć wpływ na otoczenie, ale wystarczająco mali, aby się przejmować.

Nasi klienci oczekują, byśmy widzieli rzeczy ich oczami i aby to zrobić, musimy działać w jasny sposób. Jesteśmy doceniani za to, jak przejmujemy odpowiedzialność, za sposób, w jaki podejmujemy wyzwanie i skupiamy się na wyniku. Wykazujemy się zdecydowaniem we wszystkim, co robimy, jesteśmy szczerzy wobec ludzi, nawet gdy sprawy są trudne. Staramy się to jednak równoważyć poprzez nacisk, jaki kładziemy na wspieranie naszych pracowników i pomaganie im, by mogli stać się najlepsi. Myślę, że właśnie to ich przyciąga do Colt.

Nasza strategia oparta na wsłuchiwaniu się w potrzeby pomogła nam skoncentrować się zarówno na pracownikach, jak i klientach, a w czasie pandemii COVID-19 pozwoliła nam osiągnąć wynik Net Promoter Score wynoszący 70. Z powodu Covid-19, Colt stanął przed podwójnym wyzwaniem. Pandemia sprawiła, że firmy na całym świecie musiały zamknąć swoje placówki. Zewnętrznie Colt musiał sprostać szybko rosnącemu zapotrzebowaniu na przepustowość sieci ze względu na większą liczbę osób pracujących w domu oraz zwiększone zapotrzebowanie na usługi konferencyjne i strumieniowania obrazu. Wewnętrznie, musieliśmy przemyśleć, w jaki sposób angażować i motywować menedżerów i pracowników pracujących w nowym zdalnym środowisku, którzy musieli zmierzyć się z tym wzrostem ruchu w sieci i starali się umożliwić klientom dalsze prowadzenie działalności.

Pod przewodnictwem wiceprezes ds. HR powstała seria internetowych webinarów dotyczących zdrowia psychicznego, przyspieszyliśmy uruchomienie globalnego programu pomocy pracownikom i zwiększyliśmy nasze wsparcie dla wysiłków na rzecz dobrego samopoczucia pracowników. Śledzimy postępy w tych obszarach, by na bieżąco wprowadzać ulepszenia.

Rozumiejąc, że kryzys COVID-19 to decydujący moment kształtujący zarówno liderów, jak i całą organizację, Colt był w stanie pozostać świadomy zmieniających się w czasie pandemii potrzeb pracowników i pracować nad ulepszeniem employee experience. Wysiłki te pomogły Coltowi utrzymać silną koncentrację na kliencie podczas kryzysu.

ICT uważany jest za sektor, który poprzez nowoczesne rozwiązania może się w największym stopniu przyczynić do zmniejszania negatywnego wpływu na środowisko w całej gospodarce i w społeczeństwie. Jak innowacyjność w Państwa firmie ma się do zrównoważonego rozwoju?

W ramach Colt Data Center Services (DCS), Colt wyznaczył kompleksowe, oparte na badaniach naukowych cele redukcji emisji zatwierdzone przez Science-Based Targets Initiative (SBTi). Dzięki nim zredukuje emisje z zakresu 1 i 2 o 46 proc. do 2030 r. i będzie ściśle współpracować z dostawcami w celu znacznego zmniejszenia emisji z Zakresu 3 w całym łańcuchu dostaw, aby ograniczyć globalne ocieplenie znacznie poniżej 2°C do 2030 r. Strategia zrównoważonego rozwoju stanowi podstawę DNA Grupy i jej przyszłej strategii biznesowej. Jako firma rozumiemy pilną potrzebę podejmowania działań mających na celu wprowadzenie pozytywnych zmian w branży technologicznej i wzięcie pełnej odpowiedzialności za generowane przez nas emisje. Nasz cel jest jasny: chcemy, by Colt stał się liderem w zakresie zrównoważonego rozwoju, nie tylko poprzez redukcję własnych emisji, ale także pomagając naszym klientom w ich staraniach.

Podjęliśmy się oceny wpływu usług i produktów organizacji na środowisko. Zgodnie z wymogami Międzynarodowej Normy 14001:2015, Colt stara się przestrzegać wytycznych dotyczących najlepszych praktyk, jednocześnie zapewniając zgodność z przepisami prawa oraz z należytym uwzględnieniem swoich potrzeb biznesowych, a także potrzeb i oczekiwań wszystkich zainteresowanych stron. Nasz system zarządzania środowiskowego został zaktualizowany w 2018 r. i pomyślnie przeszliśmy na najbardziej aktualne normy ISO 14001. Kontrolując wpływ własnych działań i jaki efekt to ma na świadczone usługi i ciągłość operacyjną, na lokalne społeczności i najbliższe otoczenia, wyznaczyliśmy kilka kluczowych obszarów, na których się koncentrujemy. Ponieważ zachodzące zmiany klimatyczne stanowią prawdziwy problem dla sektora technologicznego, Colt stara się zapewnić ciągłość biznesową i odporność na nieprzewidziane wydarzenia, dba o gotowość na wypadek sytuacji kryzysowych i przygotowanie adekwatnych działań zaradczych. Aktywnie zarządzamy ryzykiem klęsk żywiołowych, takich jak powodzie i trzęsienia ziemi, a także monitorujemy temperaturę otoczenia. Staramy się łagodzić skutki tych wydarzeń poprzez staranne planowanie lokalizacji oraz stosowanie najlepszych dostępnych technologii dla rozwiązań chłodzących.

Jeżeli chodzi o logistykę, która jest kluczowym element naszej działalności, wprowadziliśmy inteligentne huby dostawcze i magazynowe, w celu zmniejszenia odległości pomiędzy etapami transportu i ograniczyliśmy emisję pojazdów dostawczych poprzez negocjowanie lepszych terminów dostaw.

Największym wyzwaniem dla każdej organizacji pozostają odpady i tak jest również w przypadku Colt. Dzięki połączeniu inicjatyw korporacyjnych i lokalnych, elementy technologiczne nadające się do ponownego użycia udostępniane są grupom znajdującym się w niekorzystnej sytuacji (przy usuwaniu wrażliwego sprzętu przestrzegamy zweryfikowanych protokołów bezpieczeństwa). Udoskonaliliśmy nasze strumienie odpadów, aby zminimalizować składowanie odpadów i odpowiednio zmaksymalizować przetwarzanie odpadów w energię. Podjęliśmy też specjalistyczne projekty, by uzgadniać z producentami i dostawcami/dystrybutorami odpowiednie redukcje dotyczące opakowań.

Nasz ślad węglowy poprawia się dzięki usprawnieniu procesów gromadzenia i analizy danych, a szczegóły emisji są teraz łączone z informacjami dotyczącymi podróży służbowych. Nadal monitorujemy zarówno wewnętrzne zużycie papieru w naszych placówkach na całym świecie, jak i rozwijamy proces e-fakturowania.