Przemysł 4.0Transport • Logistyka

Dobry rok Mobile Industrial Robots

Perspektywy w obszarze automatyzacji intralogistyki są bardzo dobre. Potwierdzają to dane Międzynarodowej Federacji Robotyki, zawarte w raporcie World Robotics 2019 Service Robots.

– Rynek systemów logistycznych, obejmujących roboty AMR rośnie – według raportu Międzynarodowej Federacji Robotyki Service Robots 2019 w 2018 r. nastąpił 61-proc. wzrost sprzedaży w tym obszarze. Firmy działające w sektorze produkcyjnym, jak i poza nim, wdrożyły łącznie ok. 111 tys. robotów wspierających logistykę. Rynek Europy Środkowo-Wschodniej przewyższył nasze oczekiwania, jeśli chodzi o szybkie adaptowanie technologii autonomicznych robotów mobilnych. Ma na to wpływ duża liczba międzynarodowych firm produkcyjnych, których fabryki są zlokalizowane w CEE i inwestują w nasze roboty. Wdrożenia w zakładzie Whirlpool w Polsce czy Visteon na Słowacji pokazują, że coraz więcej przedsiębiorstw, także w Europie Środkowo-Wschodniej, szuka metod optymalizacji intralogistyki, a autonomiczne roboty mobilne odpowiadają na ich potrzeby – mówi Jesper Sonne Thimsen, dyrektor sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Mobile Industrial Robots (MiR).

Zautomatyzowany transport wewnętrzny na całym świecie

W ciągu ostatnich miesięcy roboty MiR zainstalowało wiele firm reprezentujących różne sektory przemysłu na kilku kontynentach. Gros przedsiębiorstw jest związanych z branżą motoryzacją – warto wymienić tutaj np.: zakłady Visteon Słowacja, Visteon Meksyk, Ford Hiszpania czy Toyota w Stanach Zjednoczonych. Na automatyzację transportu wewnętrznego z robotami MiR w 2019 r. zdecydowały się też m.in. zakłady: Whirlpool w Polsce, Stera Technologies w Finlandii, Cabka Group w USA czy Bossard w Chinach.

– Wdrożenia w zakładach o różnym profilu produkcji pokazują, że roboty MiR są uniwersalnym rozwiązaniem do automatyzacji intralogistyki. Dzięki szerokiemu zakresowi udźwigu – od 100 do 1000 kg nasze roboty sprawdzają się jednakowo w przypadku transportu komponentów elektronicznych, produktów spożywczych czy przewożenia ciężkich części do samochodów. Prostota obsługi oraz inteligentny system nawigacji pozwalają naszym klientom w krótkim czasie zwiększyć efektywność operacji – mówi Jesper Sonne Thimsen.

MiR1000 i rozwój w obszarze bezpieczeństwa

W kwietniu tego roku Mobile Industrial Robots zaprezentował po raz pierwszy robota MiR1000, stworzonego do transportu materiałów o masie do 1 tony oraz nowy system nawigacji – ulepszony dzięki systemowi kamer o nazwie MiR AI Camera. Pozwalają one robotowi wykrywać i rozróżniać poruszające się przeszkody oraz odpowiednio na nie reagować. Oprócz prac badawczo-rozwojowych w obszarze robotów, Mobile Industrial Robots współpracuje także z instytucjami definiującymi normy bezpieczeństwa dla robotów i systemów logistycznych.

MiR Finance oraz MiR Academy – ułatwienia dla użytkowników

W czerwcu br. MiR uruchomił program leasingowy MiR Finance. Usługa „Robot as a Service” (RaaS) pozwala wszystkim firmom – od małych start-upów po międzynarodowe przedsiębiorstwa – obniżyć bariery finansowe w zakresie inwestycji w autonomiczne roboty mobilne. Koszty miesięczne zależą od rodzaju robota oraz okresu leasingowania. Robot MiR100, pracujący 160 godzin w jednej zmianie, to koszt 3,58 EUR za godzinę lub 575 EUR za miesiąc. Ponadto MiR wprowadził bezpłatne szkolenie internetowe dotyczące m.in. programowania i obsługi robotów, sposobu nawigowania, bezpieczeństwa czy różnic pomiędzy robotami AMR a tradycyjnymi systemami AGV. W Polsce MiR oferuje swoje roboty poprzez dwóch dystrybutorów – krakowską firmę ASTOR oraz wrocławską ProCobot.