Technologie

5 najważniejszych trendów technologicznych w biznesie

Firmy nie zawsze są w pełni świadome korzyści płynących z zastosowania nowych technologii, ale wiedzą jedno: potrzebują ich, aby przetrwać. W obliczu potencjalnego spowolnienia gospodarczego wybór właściwej innowacji może zadecydować o tym, czy biznes będzie rozwijać się w szybkim i stabilnym tempie, czy zostanie w tyle za konkurencją.

Zaufanie społeczeństwa wobec technologii plasuje się aktualnie na najwyższym od dawna poziomie. Jak pokazuje raport Fundacji Digital Poland, około 80 proc. Polaków uważa, że cyfryzacja może pomóc w rozwiązaniu najważniejszych problemów naszego kraju. Jednocześnie dane PwC sugerują, że blisko 6 na 10 szefów firm planuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy więcej inwestować w działania związane z wdrażaniem nowych technologii.

Jednak wybór odpowiedniej technologii, która umożliwi firmie osiągnięcie stabilnego sukcesu, nie jest łatwą decyzją. Podążanie za najnowszymi trendami wymaga przebrnięcia przez szum informacyjny złożony z wielu różnych opinii, błędnych wskazówek i technicznego żargonu. W efekcie trudno zrozumieć, które z rozwijających się innowacji rzeczywiście będą istotne dla danego przedsiębiorstwa.

W które technologie najczęściej planują inwestować firmy? Endava, globalny dostawca usług IT, zdecydowała się wyjść poza sferę hipotez, sprawdzając realne zainteresowanie poszczególnymi innowacjami. W rezultacie badania przeprowadzonego wśród 700 klientów firmy z całego świata powstał raport „Emerging Tech Unpacked”.

– Okazuje się, że firmy są teraz znacznie bardziej ostrożne przy podejmowaniu decyzji technologicznych. Nie kierują się tylko tym, jak wiele mówi się o danej innowacji. Zamiast tego decydują się na wybór rozwiązań, patrząc z perspektywy tego, co faktycznie przyniesie korzyści ich klientom – mówi Paweł Jankowski, Delivery Location Manager (Łódź i Warszawa) w Endavie.

– Aktualnie menadżerowie mają do dyspozycji wiele możliwości, szczególnie że cały czas obserwujemy pojawianie się nowych trendów. W efekcie wielu z nich uważa, że najlepszą możliwością jest „przeczekanie” tematu i powrót do rozmowy po tym, gdy zobaczą, w jaki sposób dana technologia jest rzeczywiście wykorzystywana przez ich konkurencję. Ale z drugiej strony, szybkie podjęcie świadomej decyzji daje im możliwość zwiększenia efektywności prowadzonej działalności. To z kolei oznacza, że nie będą musieli próbować dorównać konkurencji – bo już dawno będą przed nią – mówi Marta Lyczmańska, Delivery Location Manager (Gdańsk i Wrocław) w Endavie.

Oto aktualnie najważniejsze technologie i innowacje przyspieszające rozwój biznesu, według raportu Endavy:

● Automatyzacja napędzana przez AI. Firmy codziennie dostrzegają nowe zastosowania AI. Tylko 4 proc. ankietowanych liderów nie zna tej technologii, a jeszcze mniej uważa ją za nieistotną dla ich biznesu. Wygląda na to, że narzędzia oparte o AI staną się wkrótce codziennym elementem kultury firmowej na całym świecie.

● Big data i analityka predykcyjna. To dwa z trzech obszarów, które wydają się najważniejszym priorytetem dla przedsiębiorstw, ponieważ obie technologie zostały już wdrożone przez około 40 proc. badanych organizacji. Trudno jest prowadzić firmę w czasach zdominowanych przez nieprzewidywalność, gdy nie ma ona dostępu do dokładniejszych informacji na temat stanu firmy czy możliwości przewidywania różnych scenariuszy biznesowych.

● Cyfrowe ekosystemy. 4 na 10 przedsiębiorstw uważa, że wprowadzanie innowacji w tych obszarach ma duże znaczenie dla ich biznesu, głównie ze względu na możliwość zwiększenia efektywności operacyjnej, przyciągnięcia większej liczby klientów i zwiększenia niezawodności systemów IT. Tylko 10 proc. organizacji deklaruje całkowity brak strategii wdrażania cyfrowych ekosystemów.

● Environmental, Social and Governance (ESG) to obszar znany 70 proc. organizacji, a 66 proc. z nich wdrożyło już jakąś strategię ESG lub jest w trakcie tego procesu. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że rozwój tego trendu wynika przede wszystkim z najnowszych regulacji, które wymagają od większych firm raportowania ich wpływu na lokalne środowisko.

● Web3. Technologia ta kojarzona jest głównie z kryptowalutami, ale jej potencjał może być znacznie większy niż tylko cyfrowe aktywa. Dane wskazują, że tylko 1 na 10 badanych firm w ogóle nie wie, czym jest Web3, a 66 proc. przedsiębiorstw uważa, że ten obszar może mieć znaczenie dla ich inicjatyw.

Można śmiało powiedzieć, że to właśnie te 5 kluczowych obszarów będzie najważniejszych dla biznesu w 2023 r. i nadchodzących latach. Ale czy polskie firmy skorzystają z szansy oferowanej przez nie? To decyzja, którą mogą podjąć tylko one. I najlepiej, aby zrobiły to jak najszybciej, aby utrzymać przewagę konkurencyjną w niestabilnym otoczeniu makroekonomicznym.