Przemysł 4.0Transport • Logistyka

Znacząco wzrasta dynamika automatyzacji intralogistyki

Mobile Industrial Robots (MiR), światowy gracz na rynku autonomicznych robotów mobilnych (AMR), komentuje opublikowany niedawno przez Międzynarodową Federację Robotyki (IFR) raport „World Robotics 2021 – Service Robots”. Jak możemy przeczytać w publikacji – rozwiązania z zakresu robotów mobilnych są już szeroko stosowane w transporcie i logistyce – w 2020 r. sprzedano ponad 43 500 sztuk, co oznacza wzrost o 33 proc. w stosunku do 2019 r.

Najpopularniejszym zastosowaniem w ub.r. był transport towarów lub ładunków – 1/3 profesjonalnych robotów usługowych została zbudowana właśnie w tym celu. Obroty w tym segmencie wzrosły o 11 proc. i przekroczyły 1 mld USD.

– Zauważamy wzrost również w 2021 r. – mówi Jesper Sonne Thimsen, dyrektor sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Mobile Industrial Robots. – Odnotowaliśmy 40-proc. wzrost w pierwszych trzech kwartałach 2021 r. w porównaniu do 2020 r. Wyraźnie widzimy, że po wstępnej fazie testowania technologii, firmy inwestują w większe floty robotów, rozszerzając również spektrum zadań wykonywanych przez autonomiczne roboty mobilne.

Raport IFR wskazuje, że typowymi segmentami stosującymi roboty mobilne są: branża motoryzacyjna, elektryczna/elektroniczna, metalowa, chemiczna, tworzyw sztucznych i gumy, a także spożywcza i napojów. Popularne zadania zautomatyzowane przez roboty to przede wszystkim transportowanie produktów w ramach procesu produkcyjnego, odbieranie elementów do montażu, załadunek palet i luźnych części oraz dostarczanie palet do procesów produkcyjnych. W 2020 r. wśród głównych zastosowań robotów mobilnych znalazły się również czyszczenie i dezynfekcja, zgodnie z nowymi trendami związanymi z pandemią Covid-19.

Mobile Industrial Robots rozwija swoją ofertę, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom producentów. Wprowadzone na rynek w sierpniu roboty MiR600 i MiR1350, o udźwigu odpowiednio do 600 kg i 1350 kg, zostały zaprojektowane do bezpiecznego i efektywnego wykonywania zadań przewożenia materiałów w trudnych warunkach przemysłowych.

Na rynku pojawiają się również także modele biznesowe. Jednym z nich jest RaaS (robot as a service) – robot jako usługa – obniżający bariery wejścia. – Mimo że RaaS w 2020 r. wygenerował tylko 3 proc. obrotu profesjonalnych robotów sprzedanych dla branży transportowej, widzimy, że jest to wschodzący trend. Jest to bardzo interesująca opcja pozwalająca zmniejszyć bariery finansowe – dodaje Jesper Sonne Thimsen.

– Rozwój technologii, rosnąca świadomość wśród firm na temat możliwości autonomicznych robotów mobilnych, wyzwania na rynku pracy oraz poszukiwanie większej elastyczności i nowych źródeł przewagi konkurencyjnej to czynniki, które będą napędzać wzrost na rynku – podsumowuje Jesper Sonne Thimsen.