BezpieczeństwoFirmaHR

Złośliwe oprogramowanie atakujące specjalistów ds. marketingu i HR

Specjaliści z firmy WithSecure, dawniej F-Secure Business, zidentyfikowali trwającą operację o nazwie „DUCKTAIL”. Jej celem są osoby i organizacje korzystające z Facebook Ads i Facebook Business. Zgromadzone dane pozwalają z wysokim prawdopodobieństwem przypuszczać, że za atakami stoją cyberprzestępcy z Wietnamu, a motywy działań mają charakter finansowy.

Zagrożenie dla kont biznesowych

DUCKTAIL wykorzystuje komponent złośliwego oprogramowania typu infostealer, specjalnie zaprojektowanego do przejmowania kont Facebook Business. Odróżnia go to od wcześniejszych ataków skoncentrowanych na Facebooku. Oprogramowanie zostało stworzone do wykradania cookies przeglądarki i wykorzystywania uwierzytelnionych sesji Facebooka w celu pobrania informacji z konta ofiary. Ostatecznie przejmowane są wszystkie konta Facebook Business, do których zaatakowana osoba ma wystarczający dostęp.

Phishing za pośrednictwem LinkedIn

DUCKTAIL wyszukuje ofiary i poddaje je phishingowi za pośrednictwem Linkedin. Wybierani są użytkownicy, którzy dysponują wysokim poziomem uprawnień do konta Facebook Business – przede wszystkim administratorzy stron.

– Operatorzy DUCKTAIL starannie wybierają niewielką liczbę celów, aby zwiększyć szansę na sukces, pozostając niezauważonym. Zaobserwowaliśmy, że celami ataków były głównie osoby pełniące funkcje kierownicze, odpowiedzialne za marketing, media i HR – tłumaczy Mohammad Kazem Hassan Nejad, badacz WithSecure Intelligence.

Czujność kluczowa, aby uniknąć ataku

DUCKTAIL, początkowo jako nieznane złośliwe oprogramowanie, zostało odkryte na początku tego roku. Specjaliści WithSecure zbadali, że było one rozwijane i dystrybuowane od drugiej połowy 2021 r. Cyberprzestępcy wprowadzali kolejne aktualizacje, próbując poprawić zdolności obchodzenia zabezpieczeń Facebooka.

Popularność mediów społecznościowych przyciąga przestępców chcących wykorzystywać je do kradzieży czy kampanii dezinformacyjnych. Złośliwe oprogramowania skierowane bezpośrednio na Facebooka czy Linkedin były do tej pory stosunkowo rzadkie, ze względu na mechanizmy wdrożone przez platformy. Szeroki zasięg i baza użytkowników sprawiają jednak, że jest to potencjalny wektor ataku.

– Coraz więcej kampanii phishingowych celuje w użytkowników LinkedIn. W przypadku osób, które mają dostęp administratora do korporacyjnych kont mediów społecznościowych, ważne jest, aby zachować czujność podczas interakcji z innymi osobami. Należy uważać zwłaszcza w przypadku załączników lub linków wysyłanych z kont, które nie są znane – podkreśla Mohammad Kazem Hassan Nejad.