Technologie

Sukces sprzedażowy polskiej marki

Polska marka sprzętu sieciowego GBC Photonics nabiera rozpędu. W 2021 r. zanotowała ponad 36-proc. wzrost sprzedaży. GBC Photonics ma obecnie największe na światowym rynku portfolio modułów optycznych 400G. Producent specjalizuje się w rozwiązaniach do optymalizacji transmisji danych w sieciach światłowodowych.

Liczba użytkowników Internetu na całym świecie wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o 17 proc. – szacuje Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny. Średnio o godzinę wzrosła ilość czasu spędzanego w sieci w czasie pandemii w stosunku do okresu przed pandemią (z 3,1 h do 4,1 h), czytamy w wynikach najnowszych badań Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Błyskawicznie rosną więc wymagania dotyczące przepustowości łączy. Rynek czeka na aukcję częstotliwości 5G, a w międzyczasie operatorzy wzmacniają infrastrukturę szkieletową.

– Zapotrzebowanie na szybkie sieci na światowym rynku jest ogromne. Obserwujemy to na co dzień, rozmawiając z naszymi partnerami. Cieszymy się, że możemy w tym procesie uczestniczyć, oferując polską myśl technologiczną – mówi Marcin Bała, CEO Salumanus, spółki, która jest właścicielem marki GBC Photonics. – Zrobiliśmy ogromny postęp. Wcześniej, konkurując na poziomie modułów 100 Mb/s, byliśmy o krok za największymi graczami. Dziś, dzięki pracy naszych inżynierów, mamy najbogatsze portfolio modułów 400G na rynku.

Pierwsi na rynku

W segmencie modułów optycznych GBC Photonics jest obecnie jednym z największych graczy na polskim rynku. W ostatnim roku spółka zanotował 26-proc. wzrost sprzedaży wkładek optycznych. Nierzadko nowości produktowe pojawiają się w portfolio polskiej marki wcześniej, niż oferują je światowe marki.

– Tak było w 2021 r. z modułami 400G. Obecnie mamy w swoim portfolio 11 modeli tych urządzeń. W laboratorium światłowodowym Salumanus nieustanie trwają badania nad modułami najwyższych przepływności – podkreśla Andrzej Wojnar, dyrektor Działu Modułów Optycznych w Salumanus.

W obszarze transmisji sieciowej Salumanus działa od 2002 r., a od 2008 r. rozwija własną markę GBC Photonics. Flagowym produktem GBC Photonics jest uniwersalny moduł optyczny, który może realizować usługi z różnymi prędkościami, dopasowywać się do istniejącej infrastruktury światłowodowej, a na dodatek jest kompatybilny z urządzeniami sieciowymi wszystkich producentów.

GBC Photonics rozwija również systemy zwielokrotnienia falowego xWDM. W tym segmencie w 2021 r. marka zanotowała 10-proc. wzrost sprzedaży. – Pandemia i to, co jest jej efektem: kryzys chipowy, przerywane łańcuchy dostaw, wzrost cen, bardzo odbiło się na rynku ICT. W tych trudnych czasach naszą przewagą są dobrze zaplanowane procesy logistyczne, magazyny w Polsce i stabilna współpraca z fabrykami. Na sukces 2021 pracowaliśmy nieprzerwanie od kilkunastu lat – mówi Jarosław Gorczowski, dyrektor handlowy i członek zarządu Salumanus.

Plany na 2022

Od 2,5 roku w Laboratorium Salumanus trwają prace w ramach projektu naukowo-badawczego dotyczącego modułów wysokich przepustowości. Na podstawie wyników tych prac spółka planuje konsekwentne rozszerzanie porfolio marki GBC Photonics o kolejne produkty o przepływności 400G, 800G i wyższej. Jednocześnie, trwają prace nad rozbudową platformy zwielokrotnienia falowego, w której niebawem pojawią się urządzania pozwalające opomiarować sieć optyczną oraz rozwiązania oparte na technologii WSS (ang. Wavelength Selective Switch), w tym multipleksery i ROADMy (ang. Reconfigurable Optical Add-Drop Multiplexer).

W 2022 r. pojawią się również kolejne udogodnienia dla inżynierów sieciowych. Gotowa jest już aplikacja mobilna do sprawdzania szczegółów technicznych modułów optycznych. Spółka planuje też kontynuować rozwój funkcjonalności środowiska GBC Photonics SRD. Wśród zmian m.in. obsługa nowej generacji modułów 400G i szereg usprawnień.

– 2022 r. jest dla Salumanus szczególny, bo mija właśnie 20 lat, odkąd napędzamy sieci optyczne. W tym czasie, z małej firmy, założonej przez inżyniera z wizją staliśmy się znaczącym graczem technologicznym. Pokazują to nasi partnerzy, dane sprzedażowe i nasze projekty. W obszarze innowacji staliśmy się konkurencją dla największych, międzynarodowych brandów – podsumowuje Marcin Bała.