Firma

Rozwój e-commerce w sektorze MŚP dzięki sprzedaży zagranicznej

Ponad 92 proc. sprzedawców zrzeszonych w PrestaShop Million Club przewiduje wzrost wartości sprzedanych produktów w roku 2022. Członkowie klubu, skupiającego najlepszych e-sprzedawców na świecie, osiągających ponad milion wolumenu sprzedaży brutto (GMV gross merchandise volume) rocznie, podkreślają istotną rolę handlu międzynarodowego w rozwoju sektora e-commerce. Aż 75 proc. badanych uważa, że sprzedaż zagraniczna w znacznym stopniu przyczyni się do wzrostu ich dochodów w ciągu najbliższych miesięcy.

Sprzedaż zagraniczna – przepis na sukces w e-commerce

Cyfryzacja wynikająca z nowych trendów zakupowych oraz pandemii COVID-19 ułatwiła średnim sklepom online rozwój i rywalizację z dużymi graczami na rynku e-commerce. Aż 9 na 10 sprzedawców z sektora średnich przedsiębiorstw, skupionych w PrestaShop Million Club, przewiduje wzrost wartości sprzedaży w najbliższym roku. Co trzeci badany, w tym np. Hyperbook.pl i Ubierzswojesciany.pl, spodziewa się przyrostu w granicach od 10 do 20 proc. Zdaniem niemal 1/3 sprzedawców może to być nawet więcej niż 20 proc. Taki optymistyczny scenariusz przewidują między innymi sklepy Guliwerkids.pl, Darwina.pl czy Koszulkowy.pl.

– Sprzedawcy z PrestaShop Million Club są bardzo pewni siebie w nadchodzącym roku i wcale mnie to nie dziwi. Mając dostęp do wydajnych narzędzi dostępnych dla handlu elektronicznego, mogą konkurować z gigantami, poszerzać udziały w rynku i sprzedawać za granicą w każdym kraju – tłumaczy Mateusz Osiecki, Country Manager na Polskę w PrestaShop.

Kluczowy dla wysokich wyników w 2022 r. ma być zdaniem sprzedawców handel międzynarodowy. Aż 75 proc. badanych deklaruje, że już sprzedaje lub planuje uruchomić w tym roku sprzedaż za granicę. Przedstawiciele saketos.pl oraz centrumelektroniki.pl przewidują, że transakcje zagraniczne zapewnią im ponad 60 proc. przychodu w najbliższym roku.

– Niewątpliwie to właśnie cross-border od kilku lat pomaga nam osiągać dwucyfrową dynamikę sprzedaży. Z roku na rok obserwujemy coraz większy udział zakupów transgranicznym i jesteśmy pewni, że nie inaczej będzie również w obecnym roku – podkreśla Daniel Mochnal, właściciel saketos.pl.

Tradycyjne „święta zakupowe”

Badani sprzedawcy spodziewają się znacznych wzrostów w okolicach Black Friday (ponad 30 proc. badanych) i Świąt Bożego Narodzenia (24 proc.). Polscy sprzedawcy liczą zwłaszcza na okres przedświąteczny.

– W okolicach Black Friday i Świąt Bożego Narodzenia realizujemy ok. 60 proc. sprzedaży w II półroczu. Przekłada się to na budżet reklamowy – sprzedajemy więcej, ale na reklamę też wydajemy więcej. W naszym przypadku to dokładnie trzy okresy: Black Friday, Święty Mikołaj i Boże Narodzenie – zwraca uwagę Szymon Ciba, Ecommerce Manager w Guliwerkids.pl.

SEO – główna strategia marketingowa

Osiągnięcie wysokich wyników finansowych nie byłoby możliwe bez odpowiednich strategii marketingowych. Dla niemal połowy badanych, w tym np. Equishop.pl i Hyperbook.pl, pozyskiwanie klientów stanowić będzie główne tegoroczne wyzwanie. Wśród planowanych strategii najczęściej wymieniane było SEO − wskazało na nie ponad 45 proc. ankietowanych. Na zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach chcą oni przeznaczyć 30 proc. swojego budżetu marketingowego.

Prawie 43 proc. badanych sprzedawców zadeklarowało zainteresowanie trendami związanymi z Marketing Automation. Popularne okazały się również CRO (Conversion Rate Optimization) i social selling – odpowiednio 24 proc. i 14 proc. wskazań.

– Sprzedawcy z segmentu średnich przedsiębiorstw są bardzo otwarci na wszystko, co może im pomóc w rozwoju biznesu. To oni tworzą nowe trendy. Możliwość towarzyszenia tym inspirującym markom oraz dostarczania im narzędzi jest dla PrestaShop bardzo stymulująca – mówi Mateusz Osiecki.

Ekologiczne opakowania

Trendy związane z ekologią i zrównoważonym rozwojem silnie kształtują dzisiejszy rynek e-commerce. Ponad połowa badanych sprzedawców, w tym Chodniki.com i Medpak.com, jest zainteresowana ekologicznymi opakowaniami, a 23 proc. ekologicznym transportem. O sprzedaży towarów używanych lub odnowionych myśli 15 proc. badanych.

– W Polsce intensywnie rozwija się zwłaszcza trend związany z ekologicznymi opakowaniami. Na zainteresowanie nimi wskazują przedstawiciele niemal wszystkich sklepów, które ankietowaliśmy – zauważa Osiecki.