BezpieczeństwoTechnologie

Nowe technologie sposobem na bezpieczeństwo firm i ich klientów

Jak podaje Biuro Informacji Kredytowej (BIK), skala zagrożeń, takich jak defraudacje środków finansowych czy wyłudzenia kredytów, to jedno z kluczowych wyzwań, z jakimi mierzą się firmy na całym świecie. Najnowsza technologia, zastosowana na naszym rodzimym rynku, to Platforma Antyfraudowa BIK – już uchroniła sektor bankowy przed utratą 147 mln zł.

Skalę defraudacji środków finansowych potwierdza dwóch na pięciu respondentów międzynarodowego badania, zrealizowanego przez Instytut Forrester Consulting. Zaledwie co siódmy badany w regionie określa poziom zabezpieczeń stosowanych przez swoją firmę jako dobry. W obliczu rosnącej liczby cyberprzestępstw biznes dostrzega potrzebę inwestowania w efektywny system do zapobiegania wyłudzeniom. Na blisko 900 ankietowanych firm z Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki (EMEA), Polska jest w czołówce krajów, które są najlepiej przygotowane do walki z cyberoszustwami.

Walka z cyberzagrożeniami i poszukiwanie skutecznych rozwiązań to współczesne wyzwania stojące przed globalnym bezpieczeństwem. Przyspieszenie rozwoju informatycznego, dostęp do nowych technologii oraz przeobrażenia społeczne, wpływają na coraz bardziej wyrafinowane sposoby działania przestępców, w tym także w obszarze wyłudzeń finansowych. Skala nadużyć finansowych jest ogromna, a najbardziej dotkliwym ich skutkiem jest utrata zaufania klientów, dlatego wiele firm na całym świecie dostrzega konieczność inwestowania w nowoczesne technologie, aby skutecznie chronić interesy swoich klientów i przeciwdziałać wyłudzeniom finansowym. Okazuje się jednak, jak potwierdza badanie Instytutu Forrestera, że większa część przedstawicieli biznesu nadal zapobiega wyłudzeniom głównie w sposób tradycyjny i proceduralny. Wśród największych wyzwań, z jakimi zmagają się firmy, najczęściej wymieniane są: trudności w nadążeniu za zmieniającymi się schematami wyłudzeń, złożoność cyberzagrożeń, jakość danych oraz umiejętny balans pomiędzy uciążliwymi działaniami prewencyjnymi a satysfakcją klienta. Niemal 60 proc. badanych planuje w nadchodzących latach większe budżety na współpracę z dostawcami technologii i usług w zakresie budowy kompleksowych rozwiązań autentykacyjnych i prewencyjnych. Ponad połowa firm z regionu EMEA w najbliższych trzech latach deklaruje inwestycje w rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji.

Platforma Antyfraudowa BIK

Polska jest jednym z niewielu krajów, które podeszły do tego tematu systemowo. Potwierdza to wynik badania Instytutu Forrestera, który wymienia Polskę pośród Wielkiej Brytanii, Włoch oraz połączonych rynków Austrii i Niemiec, jako grupę krajów o wysoko zoptymalizowanym poziomie stosowanych metod prewencji w walce przeciw cyberzagrożeniom w stosunku do innych europejskich sąsiadów. Na postęp w dziedzinie zarządzania ryzykiem wyłudzeń w sektorze finansowym w Polsce przekłada się unikatowa usługa systemowa BIK. U jej podstaw stoi najnowsza technologia, a w szczególności innowacyjne podejście – współdzielenie informacji o nadużyciach pomiędzy wszystkimi uczestnikami wspólnego systemu, co ma istotne znaczenie dla skutecznej ochrony przed nadużyciami. Sercem stworzonego przez BIK systemu antyfraudowego, są technologie „Hunter” oraz „FraudNet”, należące do firmy Experian, światowego lidera usług informatycznych i zarządzania danymi. Rozwiązanie to potwierdziło swoją skuteczność. Od czasu pierwszego uruchomienia, czyli od listopada 2017 r., Platforma Antyfraudowa BIK uchroniła już sektor bankowy przed wyłudzeniami na ponad 147 mln zł.

Planowane inwestycje w systemy antyfraudowe w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) w porównaniu do Polski (badanie Instytutu Forrester Consulting na zlecenie Experian, 2019 r.)