Które obszary cyfryzują firmy w Polsce i ile na to przeznaczają?

Doświadczenia wynikające z pandemii pokazują, że zarówno biznes, jak i administracja państwowa powinny być przygotowane na szybkie dostosowanie się do nieoczekiwanych zmian. W tym zakresie niezawodna w ciągu ostatnich miesięcy okazała się cyfryzacja.

Firmy, które były zaawansowane w tym procesie, wykazały się dużo większą odpornością na kryzys spowodowany COVID-19. Dzięki zawczasu rozpoczętej transformacji cyfrowej, były one w stanie zapewnić ciągłość działania, bezpieczeństwo, a także sprawnie zarządzać biznesem.

Co cyfryzują firmy w Polsce?

Od wielu lat w przemyśle obserwujemy ewolucję w podejściu do cyfryzacji. Pandemia sprawiła jednak, że proces ten znacząco przyspieszył i wszedł w fazę, którą można określić wręcz jako rewolucyjną. Mało kto zastanawia się dziś „czy” cyfryzować. W to miejsce pojawiło się pytanie „jak” robić to szybko i efektywnie. Korzyści są zrozumiałe i dość oczywiste, natomiast ryzyka wynikające z pozostawania w tyle można było obserwować w ostatnich kilkunastu miesiącach pandemii, na przykładzie niepowodzeń niektórych biznesów.

W przeprowadzonym przez Polcom i Intel badaniu „Przemysł 4.0 – krok w kierunku bezpieczeństwa przemysłowego” aż 91 proc. pytanych menadżerów wskazało bezpieczeństwo danych i zapewnienie ciągłości działania jako kluczową korzyść dla biznesu, wynikającą z cyfryzacji. Niewiele mniej, bo 84 proc. doceniło poprawę zarządzania danymi i możliwość dostarczania biznesowi informacji pomagających w podejmowaniu decyzji, które są naturalną wypadkową procesu cyfryzacji w firmach.

– Cyfryzacja to już nie trend, ale biznesowa konieczność. W ciągu ostatnich miesięcy w Polcom obserwowaliśmy gwałtowny wzrost świadomości naszych klientów. Firmy produkcyjne, podobnie jak podmioty z innych branż, chcą przede wszystkim skupić się na własnej działalności, stąd towarzyszące temu potrzeby są podobne. Należy do nich m.in. zarządzanie bezpieczeństwem – zarówno na poziomie procedur, jak i cybersecurity – zapewnienie ciągłości działania, szybszy time to market, zgodność z regulacjami – mówi Marcin Gwóźdź, prezes Polcom.

W opinii respondentów cyfryzacja przynosi wymierne efekty w postaci podniesienia jakości i niezawodności (79 proc.) oraz automatyzacji procesów produkcyjnych (77 proc.), co przekłada się na lepsze zarządzanie posiadanymi zasobami (79 proc.). Cyfryzacja usprawnia obszary związane z obsługą klienta, tworzeniem innowacyjnych produktów czy usług oraz podnoszeniem konkurencyjności, także poprzez szybsze dostarczanie produktów na rynek.

Nakłady na inwestycje

Wielu respondentów słusznie nie wiąże wydatków na digitalizację z cyfrową transformacją. To dwa różne pojęcia, jeśli weźmiemy pod uwagę, że digitalizacja to proces przekształcania zasobów analogowych na cyfrowe do wykorzystania w formie elektronicznej.

Blisko połowa (48 proc.) przedsiębiorstw nie ma wydzielonych budżetów na ten cel albo nie wiąże wprost funduszy na digitalizację z cyfrową transformacją. W przypadku pozostałych, budżety firm na digitalizację w zdecydowanej większości (37 proc.) nie przekraczają 5 proc. ogólnego budżetu firmy. Tylko 8 proc. z nich przeznacza na inwestycje w digitalizację 5-10 proc. wszystkich dostępnych środków. Wyższymi budżetami na ten cel może pochwalić się jedynie 7 proc. ankietowanych przedsiębiorstw, które nie przekraczają 5 proc. ogólnego budżetu firmy.

Kiedy jednak cyfrowa transformacja w polskich przedsiębiorstwach nabiera rozpędu, to i nakłady inwestycyjne na ten cel będą się zwiększać. Taki pogląd wyraża niemal połowa respondentów. Kolejne 47 proc. planuje pozostawić wydatki na cyfrową transformację na tym samym poziomie, co wcześniej. Co warto podkreślić, wielkość firmy nie gra tu istotnej roli.

Siła napędowa biznesu

Ankietowane firmy jako siłę napędową biznesu zgodnie wskazują chmurę obliczeniową (61 proc.), którą doceniają przede wszystkim za innowacyjność. Przeważająca część największych firm zadeklarowała, że sięgają po chmurę po to, by zapewnić wsparcie istniejących procesów biznesowych. Z kolei aż 42 proc. respondentów zapowiedziało, że planuje zwiększyć zaangażowanie w zakresie chmury obliczeniowej w swojej firmie.

– Chmury obliczeniowe są takim czynnikiem, korzystnie wpływającym na funkcjonowanie rynku cyfrowego i widzimy, że przedsiębiorstwa, które wspólnie realizują strategie zarówno transformacji cyfrowej, jak i chmury obliczeniowej odnoszą z tego wiele korzyści. Dla tych firm, dla których podstawą działania nigdy nie były nowe technologie, logicznym rozwiązaniem jest cloud computing, ponieważ daje możliwość szybkiego dostosowania się do zmian bez ponoszenia kosztów inwestycyjnych – dodaje Marcin Gwóźdź.