TechnologieTransport • Logistyka

DHL Express wykorzystuje AI w celu przyspieszenia transportu międzynarodowego

DHL Express wykorzystał AI do ulepszenia swojej platformy internetowej MyGTS. Narzędzie ułatwia wyszukiwanie kodów Systemu Zharmonizowanego, które są ważnym elementem odprawy celnej. Umożliwia też oszacowanie kosztu całkowitego transakcji towarzyszącej przesyłce międzynarodowej towaru, co zapewnia przejrzystość i wzmacnia zaufanie do sprzedawców online wśród ich klientów biznesowych i indywidualnych. Nowa funkcjonalność przyspieszy międzynarodowy transport przesyłek, który według badania DHL Online Shopper Survey 2023 zyskuje na popularności.

DHL Express ulepszył swoją platformę internetową „My Global Trade Services” (MyGTS), upraszczając wysyłkę międzynarodową dla klientów i przyspieszając przetwarzanie przesyłek transgranicznych. Jej użytkownicy mogą znaleźć informacje o formalnościach celnych, wymogach regulacyjnych, a także oszacować koszty. Narzędzie ułatwia również wyszukanie kodów Systemu Zharmonizowanego (HS) za pomocą słów kluczowych lub katalogu kodów. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego klienci mają pewność, że kody są prawidłowe, a to sprawia, że odprawa celna jest szybsza i dokładniejsza. Oprócz tego pozwala przewidywać potencjalne dodatkowe opłaty zarówno w kraju eksportu, jak i w kraju docelowym, do którego wysyłany będzie towar.

Za pośrednictwem MyGTS można wygodnie obliczyć szacunkowe koszty całkowite transakcji (landed cost) jeszcze przed wysyłką, w tym cła i podatki. Obecnie 70 proc. kupujących online na całym świecie decyduje się przedpłacić lokalne cła importowe i podatki z góry przy dokonywaniu zakupu. Sprzedawcy, którzy zapewniają przejrzystość w zakresie całkowitych kosztów, wzmacniają zaufanie klientów końcowych do swojego sklepu internetowego. Co więcej, jasność co do szacowanych ceł i podatków na stronie e-commerce umożliwia handlowcom dostosowanie strategii cenowej i oferowanie klientom konkurencyjnych cenowo produktów.

– Podczas przeprojektowywania MyGTS naszym celem było zapewnienie, żeby platforma internetowa była jak najbardziej przyjazna dla klientów uczestniczących w globalnej wymianie handlowej. Ułatwiając użytkownikom wcześniejsze zapoznanie się z formalnościami celnymi i umożliwiając eksporterom oszacowanie całkowitego kosztu transakcji, na który oprócz ceny towaru i kosztów transportu składają się m.in. opłaty celno-podatkowe w krajach docelowych, dajemy eksporterom możliwość kształtowania ich oferty w sposób zwiększający zaufanie klientów końcowych. W szczególności dotyczy to sklepów internetowych, które tym samym wzmacniają swoją pozycję na bardzo konkurencyjnym globalnym rynku e-commerce. MyGTS jest też nieocenionym narzędziem dla polskich przedsiębiorców importujących wyroby spoza Unii Europejskiej, gdyż na podstawie oszacowanego „landed cost” mogą oni wybrać najkorzystniejszego, z punktu widzenia całkowitych kosztów, dostawcę eliminując niepewność co do przewidywanych pełnych kosztów transakcji jeszcze przed jej zawarciem – mówi Tomasz Buraś, prezes zarządu DHL Express Polska.

Na potrzeby odprawy celnej MyGTS dostarcza informacji na temat niezbędnych wymogów eksportowych i importowych. Platforma posiada również Pre-shipment Planner. Funkcjonalność obsługuje elastyczne planowanie przesyłek, umożliwiając użytkownikom zapisywanie i aktualizowanie planu zgodnie z wymaganiami.

Rosnąca popularność zakupów z zagranicy i szansa dla firm

Platforma MyGTS pomaga firmom w dotarciu do nowych rynków i klientów na całym świecie. Badanie DHL Online Shopper Survey 20231 potwierdziło rosnące znaczenie przesyłek międzynarodowych w Europie. Zgodnie z nim, aż 55 proc. Europejczyków kupuje towary za granicą, a 1 na 5 badanych stwierdził, że będzie kupować więcej na innych rynkach w najbliższych miesiącach, co stanowi szansę dla firm rozszerzających swoją działalność na inne kraje. Respondenci wskazali również, że kupują produkty za granicą głównie ze względu na niższe ceny (50 proc.), większy wybór produktów (33 proc.) oraz dostępność marek i produktów, których nie ma w ich kraju (32 proc.).

Badanie DHL wykazało też, że 36 proc. Europejczyków przegląda strony e-commerce 2-3 razy w tygodniu, a najbardziej aktywni są Polacy – prawie 1 na 4 osoby robi to codziennie. Co ciekawe, Polacy najchętniej kupują z innych krajów ubrania i obuwie (62 proc.), a także elektronikę, jak telefony czy laptopy (33 proc.), a duży wpływ na ich decyzje zakupowe mają opinie internautów (41 proc.).

1https://www.dhl.com/content/dam/dhl/global/dhl-spotlight/documents/pdf/dhl-ecommerce-european-eshopper-survey.pdf